Sunday, August 29, 2010

Wahai para suami sekalian alam!

Harini Xiet buat check up untuk bulan ke 7. Seperti biasa, kami buat pada hari cuti. Sebab kalau hari tak cuti, hubby terpaksa ambil cuti atau masuk opis lambat. Rasa tak sampai hati pula nak bagi hubby cuti or masuk lewat semata-mata kerana nak teman Xiet jumpa Dr.

Cakap pasal tak sampai hati, sebenarnya Xiet rasa sedih tengok isteri yang memboyot-boyot, jalan terkedek-kedek seorang diri pergi klinik untuk buat check up. Tambah lagi yang terpaksa naik turun bas sendiri. Hadui, kesiannya... Manalah agaknya suami mereka.

Xiet faham, kadangkala si suami sibuk dengan tugas. Tak semua orang dapat pekerjaan yang boleh minta time off sesuka hati. Ada juga yang long distance relationship, tak dapatlah suami nak teman pergi klinik. Xiet faham semua tu, tapi yang Xiet sedih, adalah terhadap hakikat bahawa sebenarnya ramai suami di luar sana yang memang sengaja ambil mudah tentang perihal ini (teman wife buat check up). Kalau memang tak boleh nak teman tu lain cerita, tapi sebanarnya ramai yang tak nak ambil inisiatif untuk temankan isteri buat check up. Especially yang bukan first timer (dah ada beberapa orang anak).

Para suami kenalah ingat, tak kiralah itu anak pertama ke, ke 2 ke, ke 12 ke, atau ke 100, anak tersebut tetap anak anda, lahir daripada benih anda, dan menerima 50% daripada genetic anda. Jadi, selagi isteri anda hamil, selagi itu anda patut bertanggungjawab membantu dan memudahkan isteri anda. Sepatutnya para suami kenalah excited nak pergi scan, tengok perkembangan baby. Penting juga bagi para suami untuk mengetahui kondisi isteri dan baby. Manalah tahu jika ada apa-apa komplikasi. Jangan nanti menyesal dikemudian hari sudahlah.

Xiet pernah cakap dekat hubby, kalau dia busy tak mengapa. Xiet faham sangat kerja hubby tu. Hari-hari kena pergi pagi, balik pula lewat malam.... Tapi hubby cakap, ini adalah salah satu tanggungjawab dia sebagai seorang suami untuk menemani Xiet ke klinik. Bukan tu aje, bagi hubby, segala yang berkaitan dengan kesihatan Xiet dan baby, itu semua adalah di atas tanggungjawab dia. Alhamdulillah, Xiet memang bersyukur sangat dapat hubby yang sangat prihatin. Xiet berdoa keadaan ni akan berkekalan untuk anak-anak yang seterusnya.

Bagi isteri-isteri hamil di luar sana yang dapat hubby macam hubby Xiet, bersyukur lah. Sebab tak ramai lelaki zaman sekarang yang macamni....

Bagi para isteri/ibu hamil yang sering bersendirian mengharungi saat-saat kehamilan, Xiet nak ucapkan tahniah! Xiet sangat kagum dengan kalian sebab kalian memang ibu yang hebat! InsyaAllah segala kesusahan tersebut akan menghasilkan kebaikan di dunia dan akhirat. Semoga anak yang dikandung lahir sebagai anak yang soleh.

Xiet Enigma

26 Nov 2009

No comments:

Post a Comment

Peace Be Upon You (",)

Peace Be Upon You (",)

Tribute to all mothers in the world!